وبلاگ فیمین

وبلاگ فیمین

وبلاگ فیمین

وبلاگ فیمین

وبلاگ فیمین

آفت دهان چیست

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۸ ب.ظ
آفت دهان چیست

آفت دهان,آفت دهان کودکان,آفت دهان درمان,آفت دهان نشانه چیست,آفت دهان و ایدز,آفت دهان چیست,آفت دهان در کودکان,آفت دهان نوزاد,آفت دهان کودک شیرخوار,آفت دهان نشانه ایدز است؟,آفت دهان کودکان درمان,آفت دهان کودکان نی نی سایت,آفت دهان کودکان,آفت دهان کودک,علت آفت دهان کودکان,داروی آفت دهان کودکان,برای آفت دهان کودکان,آفت دهان درمان خانگی,آفت دهان درمان گیاهی,آفت دهان درمان سنتی,آفت دهان و درمان آن,آفت دهان و درمان,آفت دهان شیمی درمانی,آفت دهان و راه درمان آن,آفت دهان وراههای درمان,آفت دهان نشانه چیست,آفت دهان نشانه ی چیست؟,آفت دهان و ایدز,رابطه آفت دهان و ایدز,آفت دهان ایدز,آفت دهان ایدز,علت آفت دهان و ایدز,آفت دهان در ایدز,آفت دهان نشانه ایدز,آفت دهان چیست ویکی پدیا,درمان آفت دهان چیست؟,عامل آفت دهان چیست؟,علل آفت دهان چیست,بیماری آفت دهان چیست,راه درمان آفت دهان چیست,علت زدن آفت دهان چیست,آفت دهان ناشی از چیست؟,آفت دهان در کودکان,آفت دهان در کودک,علت آفت دهان در کودکان,دلایل آفت دهان در کودکان,درمان آفت دهان در کودکان,علت آفت دهان در کودکان,علت و درمان آفت دهان در کودکان,آفت دهان نوزادان,آفت دهان نوزاد شیرخوار,آفت دهان در نوزادان,علت آفت دهان نوزاد,آفت در دهان نوزاد,آفت زدن دهان نوزاد,علائم آفت دهان نوزاد,درمان آفت دهان در نوزادان,علت آفت دهان در نوزادان,آیا آفت دهان نشانه ایدز است؟

آفت دهان مشکلی است که اغلب ما با آن در ارتباط هستیم و دلیل اصلی و درمانش را نمی دانیم .

علت آفت دهان چیست؟
آفت یا برفک یک بیماری قارچی است و به علت مرطوب بودن محیط دهان سرعت بهبودی بسیار کم می باشد.اول از همه باید بهداشت دهان و دندانها را خوب رعایت کنید وجود هر نوع کانون عفونی در حفره دهان تشدید کننده می باشد. قرص و پماد نیستاتین روزی 3 بار -پماد را روی پنبه بگذارید و روی محل ضایعه بمالید -قرص را به مدت 2 هفته مصرف کنید-برای تسکین دردهای موضعی -شربت دیفن هیدرامین را روزی 3 بار هر بار یک قاشق غذاخوری غرغره کنید و بیرون بریزید
زخمهای آفتی، کوچک دردناک و آزار دهنده می باشند.این زخمهای سطحی باعث می شود که غذا خوردن وحتی صحبت کردن فرد با ناراحتی و مشکل مواجه شود. این زخمها ممکن است در روی زبان، کام نرم روی قاعده لثه ها و فضای داخل دهان ایجاد شود. آفت از دو جهت با تب خال متفاوت است یکی اینکه آفت بیشتر بافت نرم داخل دهان را گرفتار می کند جائیکه بندرت توسط زخمهای تب خال در گیر می شود و آنکه دیگر آفت مسری نیست ولی تب خال بسیار مسری می باشد . آفت دهان در هر سنی ممکن است فرد را مبتلا کند ولی معمولاً در سنین 40-10 سال برای اولین بار فرد را گرفتار می کند. این بیماری اغلب نیاز به درمان ندارد. درد آن پس از چند روز فروکش کرده و خود زخم نیز در طی 3-1 هفته کاملاً بهبود می یابد. بندرت ممکن است آفت دهان بیماری شدیدی را ایجاد کند که در این نوع زخمها بزرگتر از یک سانتی متر و یا زخمهائی که بیش از 2 هفته دوام می آورند را می بینیم .

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان
علائم آفت دهان شامل :

– زخم یا زخمهائی دردناک در داخل دهان
– احساس سوزش و یا سوزن سوزن شدن قبل از ظهور زخم
– یک زخم گرد با مرکزی سفید رنگ که توسط یک هاله قرمز احاطه شده است
– گاهی ممکن است علائمی مثل تب ، بی حالی و تورم غدد لنفاوی همراه آفت وجود داشته باشد، گرچه این علائم ممکن است ارتباطی با آفت دهان نداشته باشد.

علت بیماری آفت دهان

علت بیشتر موارد آفت دهان یک راز باقی مانده است. محققان معتقدند که استرس و یا آسیب بافتی می تواند باعث ایجاد آفت دهان شود. حتی آسیبهای خفیف مثل گاز گرفته شدن فضای داخل دهان بطور اتفاقی نیز می تواند باعث ایجاد آفت شود. سایر علل احتمالی آفت دهان شامل موارد زیر است :
– اختلال در عملکرد سیستم ایمنی
– مشکلات و کمبودهای تغذیه ای مثل کمبود ویتامین 12 B، روی، فولیک اسید و یا آهن
– بیماریهای لوله گوارش
حساسیت غذائی
– دوران قاعدگی
نکته دیگر اینکه ، گر چه هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا گردد ولی این بیماری در بعضی خانواده ها شیوع بیشتری دارد که نشان می دهد ممکن است استعداد به آن از طریق ارث نیز منتقل گردد.

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان
در صورتیکه یکی از موارد زیر گریبانگیر شما شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید :
– زخمهائی که بطور غیر معمول بزرگ است.
– زخمهائی که بیش از 3 هفته وجود دارد و بهبود نیافته اند.
– دردی که با اقدامات اولیه فروکش نکرده است.
– در صورتیکه این بیماری نوشیدن شما را مختل کرده است و نمی توانید به مقدار کافی مایعات میل نمایید.
تب بالا همراه با آفت
همچنین اگر شما دندانی دارید که سطح بسیار تیزی دارد و یا وسائل داخل دهانی مثل دندان مصنوعی که بنظر می رسد که آنها باعث تحریک داخل دهان شما و ایجاد آفت دهان می شوند باید به دندانپزشک مراجعه فرمایید.

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان

درمان آفت دهان

در حالت عادی این بیماری بدون درمان بهبود می یابد ولی خصوصاً برای زخمهای بزرگ دردناک و مزمن پزشکان دارو می دهند. برای کاهش درد و التهاب ناشی از آفت دهان نیز پزشکان از دهان شویه های حاوی کورتیداستروئید و یا مواد بی حس کننده استفاده می کنند.

پیشگیری از آفت دهان

می توان با پی بردن به عواملی که محرک ایجاد آفت می باشد و دوری جستن از آنها تعداد دفعات ابتلا به آفت دهان را کاهش داد.
1- متوجه باشید که چه می خورید: از غذاهائی که بنظر می رسد که دهان شما را تحریک می کنند پرهیز کنید. اینها می تواند شامل غذاهای اسیدی، آجیل ها و یا بعضی از ادویه ها باشد.
2- در هنگام غذا خوردن با کسی صحبت نکنید : گفته شد حتی آسیبهای جزئی داخل دهان که بطور مثال از گاز گرفته شدن اتفاقی جدار دهان فرد ایجاد می شوند، می توانند باعث ایجاد زخمهای آفتی شوند.
3- رعایت بهداشت دهان : مسواک زدن پس از هر وعده غذا و استفاده از نخ دندان روزی یکبار می تواند دهان شما را پاکیزه نگه داشته و از غذاهائی که ممکن است باعث تحریک و ایجاد آفت دهان شوند جلوگیری کند.
اقدامات ساده برای مراقبت فرد مبتلا به آفت
پس از اینکه فرد به آفت دهان دچار شد برای تخفیف درد و ناراحتی ناشی از آن اقدامات زیر مفید است:
– اجتناب از مصرف غذاهای اسیدی ، قندی، پر ادویه و هر غذائی که باعث تشدید درد و تحریک زیاد دهان می گردد.
– استفاده از تکه های کوچک یخ برروی نقاطی که دچار آفت دهان است. این کار باعث تخفیف درد می شود.
– مسواک زدن بطور مرتب و تمیز نگه داشتن دهان
– مرتباً دهان خود را بشوئید. این کار را می توان با آب نمک و یا استفاده از دهانشویه های معمولی انجام داد. اگر از شربت دیفن هیدارمین و یا محلول آب اکسیژنهاستفاده می کنید حتماً آنها را رقیق کنید تا تحریک کننده نباشند.
– با استفاده از محلول شیر منیزیوم ( هیدروکسید منیزیوم که هم بعنوان داروی ضد اسید و هم ضد یبوست مصرف می شود. ) و چکاندن چند قطره روی زخم آفت دهان هم درد آن کاهش می یابد هم بهبود آن تسریع می کند.

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان

– استفاده از ضد دردهائی مثل آسپرین ، استامینوفن و یا ایبوپروفن نیز برای کاهش درد مفید است ولی از آسپرین برای کودکان نباید استفاده نمود.

با استفاده از این راهکارهها آفت را درمان کنیم .

آفت دهان از تشخیص تا درمان

به گزارش بی اس ام اس  آیا تا به حال روی زبان یا لثه های خود درد و سوزش احساس کرده اید؟ اگر این طور بوده، حتما تا مدت ها آب خوش (ببخشید، غذای خوش مزه) از گلویتان پایین نرفته و هر بار تا عمق سرتان درد گرفته است. تا به حال چیزی درباره «آفت دهان» شنیده اید؟…آفت دهان هم مانند هر نوع زخم دیگری، نوعی ضایعه است که به علت از بین رفتن بخشی از پوشش داخلی دهان یا لثه و در قسمت داخلی گونه ها به وجود می آید. این بیماری به طور معمول در خانم ها بیشتر دیده می شود و حدود یک پنجم مردم جامعه به آن مبتلا می شوند. اگرچه افراد در هر سنی در معرض ابتلا به آفت دهان هستند ولی در ۱۰ تا ۴۰ سالگی شایع تر است.

 آفت چه حسی دارد؟
گزگز یا سوزش، ممکن است یک روز قبل از بروز ضایعه آفت دهان وجود داشته باشد. در ۲ تا ۳ روز اول، ضایعات به شدت دردناک هستند و فرد مبتلا در خوردن و صحبت کردن مشکل خواهد داشت.

 چه می بینید؟
آفت دهانبه شکل ضایعه ای منفرد یا متعدد، کوچک، سطحی و با لبه های کاملا مشخص است که با یک لایه خاکستری رنگ پوشیده شده و هاله ای قرمز در اطراف دارد.

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان

 چه بیماری هایی شبیه آفت هستند؟
برخی از ضایعات ممکن است شبیه آفت دهان باشند مانند تبخال، برفک، آنژین ونسان (که نوعی عفونت و آبسه گلو است)، زخم ناشی از ضربه و آسیب و ضایعات ناشی از کمبود ویتامین B۱۲، اسیدفولیک یا آهن. خوب است بدانید که کمبود ویتامین های B۱، B۲ و B۶ از عوامل تشدید کننده آفت دهان هستند.

با آفت دهان چه کار کنیم؟

هدف از درمان، کنترل درد، کوتاه کردن زمان بهبود ضایعات و جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید است.بهترین روش برای پیشگیری از ضایعات و کوتاه کردن دوره بیماری، سرکوب باکتری استرپتوکوک با آنتی بیوتیک های موضعی است که پزشک تجویز می کند. بسیاری از افراد خودسرانه کورتون خوراکی مصرف می کنند اما باید این دارو را پزشک پس از معاینه در صورت لزوم تجویز کند. متاسفانه بیماری بسیاری از بیماران پس از قطع درمان، عود می کند. این گروه از بیماران باید در پی عارضه و مشکلی اصلی باشند که باعث ضعف دستگاه ایمنی شده است و با تقویت دستگاه ایمنی و پرهیز از استرس، احتمال بروز آفت دهان را کمتر کنند.

فرشته فقیهی در ارتباط با خواص خاکشیر اظهار داشت: خوردن یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک استکان آب جوش و کمی نبات هنگام صبح و زمانی که فرد ناشتا است برطرف کننده یبوست و بهبود دهنده بواسیر است.وی افزود: حتی کودکان و افراد مسن هم می‌توانند از این ترکیب برای برطرف کردن یبوست استفاده کنند. همچنین مصرف یک لیوان آب سیب طبیعی با یک قاشق غذاخوری خاکشیر 2 تا 3 بار در روز برای بهبود انواع حساسیت‌ها و آلرژی مفید است.متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف خاکشیر با شیر چاق کننده بدن است گفت: مصرف خاکشیر با آب جوش البته بسیار رطوبت‌بخش بوده و برای برطرف کردن خشکی و خارش پوست مفید است.متخصص طب سنتی درمورد خواص مصرف ریحان گفت: ریحان بازکننده انسداد عروق مغزی به ویژه در بیمارانی که دچار سکته مغزی شدند است همچنین این سبزی تقویت کننده معده و برطرف کننده نفخ به شمار می‌رود.فقیهی اضافه کرد: خوردن عصاره ریحان با شکر جهت رفع درد سینه‌، تنگی نفس و سرفه و بوییدن آن برای سردرد گرم‌ مزاجان و مسافرین مفید است.متخصص طب سنتی در پایان جویدن ریحان را در بهبود آفت دهان موثر دانست و خاطرنشان کرد: تخم ریحان مناسب برای تمام مزاج‌ها است ولی مصرف کوبیده آن منع شده است.

شما می توانید از به دانه برای رفع بوی بد دهان، گلو درد و آفت های دهان استفاده نماید.

آفت دهان

  • طیب سالاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی